A legmodernebb technikának köszönhetően amerikai tudósok megdöbbentően érdekes
számadatokkal lepték meg a közvéleményt. A kutatás gyakorlatilag a társadalom
minden területére kiterjed. Nem is gondolnánk arra, hogy mai rohanó világunkban
vannak még olyan emberek, akik ilyen apróságokkal is törődnek, viszonyítási
alapot adva a mindennapi életünk könnyebbé tételéhez.
Ki gondolta volna például, hogy a főiskolai hallgatók közül a gyengébb eredményt
elérő diákok pontosan ötször annyi alkoholt fogyasztanak, mint jobban tanuló
társaik? Nem tévedés kérem, nem négyszer, nem hatszor, hanem pontosan ötször.
Ez azonban még semmi ahhoz az adathoz képest, miszerint a tengeren túli egyetemeken
pontosan három és félszer több sört fogyasztanak, mint bort. Ha ehhez még hozzávesszük,
hogy a franciaországi társaiknál ezzel ellentétben négyszer annyira népszerű
a bor, mint az összes többi alkohol együttvéve, ami a világviszonylatban mért
adat kétszerese, már egész pontos számadatokat kapunk azzal kapcsolatban, hogy
ki, mitől részegedik le a sárga földig.
Más területek statisztikai adatait is érdemes figyelemmel kísérni. Vegyük például
a filmipart. Az átlag állampolgárnak talán hihetetlenül hangozhat, ám a filmes
szakmában több mint háromezerféle számadatot mérnek. Nem is gondolnánk, hogy
egy egyszerű fogkrémreklámról mennyi statisztikai adatot lehet elmondani. Csak
egyetlen számot emelnék ki, ami minden bizonnyal elképeszti majd az olvasót.
Kimutatták, hogy egy fogkrémreklám után pontosan nyolc és félszer annyian gondolnak
arra, hogy ki kéne menni a mellékhelyiségbe, mint egy sörreklám után. Ezzel
szemben tizenhatszor több néző gondolja azt a sörreklám megtekintését követően,
hogy meg kéne tekinteni a hűtőszekrény tartalmát, mint akkor, ha egy mosóporreklámot
láttak volna.
Egyesek most megmosolyoghatják ezeket a számadatokat, és feltehetik a kérdést,
hogy mennyiben befolyásolják ezek a számok a hétköznapjaikat.
Bár nem tapasztaljuk közvetve ennek hatását, ám gondoljunk át egy picit a frissen
bevezetésre kerülő termék körül felvetődő kérdéseket. Ha például egy vállalat
elhatározza, hogy holnaptól magától lebomló, instant zacskós élelmiszert dob
piacra, ami kevés víz hozzáadása után elfogyasztja önmagát, akkor ismerni kell
bizonyos számadatokat ahhoz, hogy eldönthessük, sikeres lesz-e a termék. A vállalatnak
ismernie kell például, hogy hányszor több ember fogyasztana málna ízű, önmagát
emésztő élelmiszert, mint banánosat. Az sem mellékes kérdés, hogy hányszor több
családanya választaná főfogásként a pacalpörkölt készítés helyett, amennyiben
a közel-keleti helyzet válságosabbra fordulna.
Ez azonban csak egy a gyakorlati alkalmazások közül, melyeket még hosszasan
sorolhatnánk. A jelenlegi adatok mellett a szakemberek új területeken is méréseket
kívánnak végezni, ugyanis az egyre gyorsabb ütemben fejlődő szolgáltatói szektor
egyre újabb adatokat kíván.
Olyan kérdéseket vetnek fel, mint például hányszor többen esznek kovászos uborkát
a rántott csirkecombhoz, mint almapaprikát, vagy mennyivel vásárolnak többen
műszálas zoknit, mint pamutot, hányan álmodnak új mobiltelefonról inkább a jobb
oldalukra fordulva esténként, mint a bal oldalukra, hány ember szeretne inkább
közösülni képzeletben a gyalogos jelzőlámpán látható piros, vagy zöld figurával?
Ezek mind égetően fontos kérdések, és felbecsülhetetlenül értékesek ezek az
adatok a ma embere számára.
Vannak azonban olyan mélyreható kérdések is, amelyekkel bizonyos szakértők szerint
szintén foglalkozni kellene, ám ebben megoszlanak a kérdések. Éppen ezért arra
a kérdésre, hogy hányszor többen szeretnének valami egészen mást látni ebben
a világban, mint amivel szembesülnek, sajnos egyetlen szakember sem tud válaszolni.